Skip to content. | Skip to navigation

Document Actions
9
9. Issue
Ninth Issue - July 2013
Editorial
Articles / Beiträge
  1. Barriers to a wider Implementation of LMS in Higher Education: a Swedish case study, 2006-2011

    This article investigates barriers to a wider utilization of a Learning Management System (LMS). The study aims to identify the reasons why some tools in the LMS are rarely used, in spite of assertions that the learning experience and students’ performance can be improved by interaction and collaboration, facilitated by the LMS. Lecturers’ perceptions about the use of LMSs over the last four years at the School of Engineering, University of Borås were investigated. Seventeen lecturers who were interviewed in 2006 were interviewed again in 2011. The lecturers’ still use the LMS primarily for distribution of documents and course administration. The results indicate that their attitudes have not changed significantly. The apparent reluctance to utilize interactive features in the LMS is analyzed, by looking at the expected impact on the lecturers’ work situation. The author argues that the main barrier to a wider utilization of LMS is the lecturers’ fear of additional demands on their time. Hence, if educational institutions want a wider utilization of LMS, some kind of incentives for lecturers are needed, in addition to support and training.

  2. Increasing Quality in large scale University Courses

    Quality of education should be stable or permanently increased – even if the number of students rises. Quality of education is often related to possibilities for active learning and individual facilitation. This paper deals with the question how high-quality learning within oversized courses could be enabled and it presents the approach of e-flashcards that enables active learning and individual facilitation within large scale university courses.

  3. Mobile Learning – Begriff, Modelle, Forschung

    Der vorliegende Übersichtsartikel betrachtet Mobile Learning aus einer pädagogisch-psychologischen und didaktischen Perspektive. Mobile Learning (M-Learning), das seit Mitte der 1990er in unterschiedlichsten Kontexten Einzug in den Bildungssektor hielt, ist ein dynamisches und interdisziplinäres Feld. Dynamisch, weil M-Learning durch die rasche Entwicklung im Bereich der Informations- und Kommunikationstechnologie, wie kaum ein anderes Forschungsfeld, einem derart großen Wandel unterworfen ist. Interdisziplinär, weil durch das Zusammentreffen von mobiler Technik und Lernen auch unterschiedliche Fachdisziplinen betroffen sind. Die verschiedenen Sichtweisen und auch die Komplexität des Feldes haben dazu geführt, dass bis heute keine einheitliche Definition des Begriffs besteht. Ziel dieses Übersichtsartikels ist es, den aktuellen Forschungsstand aus didaktischer und pädagogisch-psychologischer Sicht aufzuzeigen. Dazu werden zunächst wichtige Komponenten des M-Learning-Begriffs herausgearbeitet und daran anschließend didaktisch bedeutsame theoretische Ansätze und Modelle vorgestellt sowie kritisch betrachtet. Basierend auf dieser theoretischen Ausgangslage wird dann ein Rahmen gezeichnet, der verdeutlichen soll, wo empirische Forschung aus didaktischer und pädagogisch-psychologischer Sicht ansetzen kann. Entsprechende empirische Studien werden ebenfalls vorgestellt, um einen Eindruck des aktuellen empirischen Forschungsstandes zu geben. Dies alles soll als Ausgangspunkt für den zukünftigen Forschungsbedarf dienen.

Project reports / Projektberichte
  1. Einsatz eines Prozessmanagementzyklus zur Optimierung von eLearning: Praxisbeispiel „eLearning QMM“

    Der Projektbericht stellt die Methode des Prozessmanagementzyklus zur Durchführung von eLearning in der universitären Lehre dar. Die Anwendung wird anhand des Praxisprojektes „eLearning QMM“ skizziert. Aufwand und Nutzen der Methode werden kurz diskutiert. Schlüsselwörter: eLearning; Prozessmanagement; Evaluation.

  2. A Simple Computer Game for Learning Mathematics

    It is sometimes unquantifiable how hard it is for most people to deal with game addiction. Several articles have equally been published to address this subject, some suggesting the concept of Educational and serious games. Similarly, researchers have revealed that it does not come easy learning a subject like math. This is where the illusive world of computer games comes in. It is amazing how much people learn from games. In this paper, we have designed and programmed a simple PC math game that teaches rudimentary topics in mathematics.

  3. IT-KompetenzBarometer

    Die kurzen Technologiezyklen in der IT-Industrie stellen Unternehmen vor das Problem, Mitarbeiter zeit- und themenadäquat weiter zu qualifizieren. Für Bildungsanbieter erwächst damit die Herausforderung, relevante Bildungsthemen möglichst frühzeitig zu identifizieren, ökonomisch zu bewerten und ausgewählte Themen in Form geeigneter Bildungsangebote zur Marktreife zu bringen. Zur Handhabung dieser Problematik wurde an der Hochschule für Telekommunikation Leipzig (HfTL), die sich in Trägerschaft der Deutsche Telekom AG befindet, ein innovatives Analyseinstrument entwickelt. Mit diesem Instrument, dem IT-KompetenzBarometer, werden Stellenanzeigen, die in Jobportalen online publiziert werden, ausgelesen und mithilfe von Text Mining-Methoden untersucht. Auf diese Weise können Informationen gewonnen werden, die differenzierte Auskunft über die qualitativen Kompetenzanforderungen zentraler Berufsbilder des IT-Sektors liefern. Dieser Beitrag stellt Ergebnisse vor, die durch Analyse von mehr als 40.000 Stellenanzeigen für IT-Fachkräfte aus Jobportalen im Zeitraum von Juni-September 2012 gewonnen werden konnten. Diese Ergebnisse liefern eine Informationsgrundlage, um marktrelevante Bildungsthemen zu identifizieren, sodass Bildungsangebote erfolgreich gestaltet und weiterentwickelt werden können.

  4. Liferay, Lecture2Go, Hochschulapps, OERs-MOOCs, Open IDM, e-Identity, CampusSource White Paper Award

    Vorträge und Präsentationen von der CampusSource Tagung am 25.04.2013 bei der FernUniversität in Hagen zu den Themen:Liferay, Lecture2Go, Hochschulapps, OERs-MOOCs, Open IDM, e-Identity, CampusSource White Paper Award

Book descriptions / Buchbeschreibungen
  1. Intelligent and Adaptive Educational-Learning Systems

    Part I. Modeling.- Affective Modeling for an Intelligent Educational Environment.- ALEM: A Reference Model for Educational Adaptive Web Applications.- Proactive Sequencing based on a Causal and Fuzzy Student Model.- Exploiting Learner Models Using Data Mining for E-Learning: A Rule Based Approach.- Part II. Content.- A Study of a Learning Style Index to support Intelligent and Adaptive Learning Systems.- GRAPPLE : Learning Management Systems Meet Adaptive Learning Environments.- Performance Evaluation of Decision-based Content Selection Approaches in Adaptive Educational Hypermedia Systems.- PCMAT - Mathematics Collaborative Educational System.- A Framework for Automatic Construction of Reusable Adaptive Courses: The Case of ProPer SAT 2.0.- Interoperable Intelligent Tutoring Systems as SCORM Learning Objects.- Part III. Virtuality.- Real Classrooms in Virtual Worlds: Scaffolding Interdisciplinary Collaborative Writing.- A Smart Home Lab as a Pedagogical Tool.- Supporting Hybrid Courses with Closed-Loop Adaptive Training Technology.- CELTS: A Cognitive Tutoring Agent with Human-Like Learning Capabilities and Emotions.- Part IV. Applications.- Incorporation of Agent Prompts as Scaffolding of Reflection in an Intelligent Learning Environment.- Acquisition of Higher Order Knowledge by a Dynamic Modeling Environment based on the Educational Concept of Self-Regulated Learning.- Seamless Web-Mediated Training Courseware Design Model: Innovating Adaptive Educational-Learning Systems.- Intuitionistic Fuzzy Logic-Based Approach of Intrinsic Motivation in CSCL Settings During Illusionary Sense of Control.- An Intelligent System for Modeling and Supporting Academic Educational Processes.- Intelligent Decision-Making Support within the E-Learning Process.

  2. Kultur und Informatik (XI): „Visual Worlds & Interactive Spaces“

    Die 11. Veranstaltung der Reihe „Kultur und Informatik“ stellt Best-Practice-Beispiele, Herausforderungen und Entwicklungstendenzen im Bereich von Visualisierungen und Interaktionen in den Mittelpunkt. In den Beiträgen dieses Tagungsbandes werden vielfältige Zugänge zum Thema „Kultur und Informatik“ und insbesondere zu „Visual Worlds & Interactive Spaces“ analysiert, demonstriert und diskutiert. Die verschiedenen Artikel gewähren sowohl einen tiefen Einblick in grundlegende Theorien als auch auf Best-Practice-Anwendungen von Information, Kommunikation, Interaktion und Visualisierung in einem kulturellen Umfeld.

  3. E-Learning, E-Teaching und E-Assessment in der Hochschullehre

    Wie lässt sich die Qualität des Lernens, Lehrens und Prüfens durch den Einsatz neuer Medien steigern? Übertragen auf die Komponenten und Bausteine des E-Education-Prozesses heißt das: - Mit welchen digitalen Materialien und Komponenten ist eine effiziente computergestützte Inhaltserschließung möglich? - Mit welcher Organisationsform der Lehre kann ein maximaler Qualitätsgewinn für die traditionelle Präsenzlehre erzielt werden? - Wie lassen sich traditionelle Prüfungsformen durch digitale Medien bereichern und mit technischer Hilfe auswerten? - Wie müssen digitale Inhalte beschaffen sein, um einen Mehrwert für den Lehr- und Lernprozess, möglicherweise in Selbstlernszenarien, zu erzielen? - Wie muss eine Lernplattformaufgebaut sein, um E-Education in ihrer gesamten Breite zu unterstützen und eine hohe Akzeptanz zu erreichen? Die Autoren sind Hauptakteure des Marburger „Linguistik Engineering Teams“, das in sich das gesamte Know-How für die Entwicklung und Nutzung verschiedener Lehr- und Lernszenarien vereinigt: von der Konzeption über die Programmierung bis hin zur Nutzung in allen denkbaren Varianten. Ihr Buch ist ein Leitfaden, der aufzeigt, wie mit einem komplexen E-Education-System nicht nur Qualitäts-, sondern auch Kapazitätsgewinne sowie erhebliche Aufwandsreduktionen erreicht werden können.

Dissertations / Dissertationen
  1. Web 2.0 in higher education - A framework for designing technology-based learning scenarios

    The subject area of technology enhanced teaching and learning is an increasingly discussed issue in theory and practice not least in the context of the current changes in German higher education. In particular, the use of Web 2.0 applications in (higher) education promises an added value both for learners and teachers. In the present thesis, the suitability of Web 2.0-applications for use in higher education is therefore systematically analyzed on the basis of fundamental (economic) factors and mechanisms. The factors “intensity of use”, “distribution of usage among the learners” and the “quality of the learning outcomes” which are thereby identified provide an explanation for the successful use of Web 2.0 in (higher) education. Based on these considerations a learning-scenario-model consisting of three levels (components, phases and overall scenario) is developed in order to take the relevant (didactic, technical and economic) dimensions of a learning scenario into account and to facilitate an integrated implementation of Web 2.0-applications in (higher) education. This constitutes the basis for specifying a framework for repeatable design, development and implementation of Web 2.0-based learning scenarios and a built-in analysis as well as an evaluation approach for the added value created by the use of the Web 2.0-applications in the learning scenarios. The two hereinafter examined learning scenarios "E-Business" and "Case studies in an international learning network" serve as case studies that form the basis on which the resulting framework on a general level and the deployment of the Web 2.0-applications on a specific level are developed, specified and verified.

  2. E-Portfolios als Instrument zur Professionalisierung in der Lehrer- und Lehrerinnenausbildung

    E-Portfolios haben in den letzten Jahren große Aufmerksamkeit in der aktuellen pädagogischen Fachdiskussion erfahren und können als einer der wesentlichen Trends bezeichnet werden. Mit der Bologna-konformen Überarbeitung der Lehrpläne an Hochschulen und Universitäten und der Ausrichtung de Studien an Kompetenzen (Outcome- statt Input-Orientierung) bzw. Lernerzentrierung haben immer mehr E-Portfolios den Eingang in die Curricula verschiendenster Aus- und Weiterbildungsstudien gefunden. Dieses Buch beschreibt die Arbeit mit E-Portfolios in der schulpraktischen Hochschulausbildung von Lehrerinnen und Lehrern mit dem Ziel, motivationale und technologische Faktoren der Nutzung von E-Portfolios durch Studierende zu bewerten und E-Portfolios sowohl als Werkzeug als auch als Methode in der Pädagogen- und Pädagoginnenbildung weiterzuentwickeln.

Editorial

While adoption of e-learning is increasing, and new methods of improving the quality of e-learning are developed, the design of e-learning environments remains a complex task. Especially, when facing rapid technology development, such as in mobile and adaptive learning systems. In this issue, some interesting developments in the above areas are discussed:

Ramón Garrote investigates in his article barriers to a wider utilization of a Learning Management System in a Swedish university. He argues that the main barrier to a wider utilization of LMS is the lecturers’ fear of additional demands on their time, and that, in addition to support and training, incentives for lecturers are needed.

The issue of improving the quality of e-learning is in this issue addressed in three contributions: Inga Saatz and Andrea Kienle present in their article an approach for enabling high-quality learning within oversized courses by e-flashcards, which enable active learning and individual facilitation within large scale university courses. The project report by Meike Wocken presents a process management cycle to establish eLearning in university teaching. Using the project “eLearning QMM”, the practical approach of this management method is shown and costs and benefits are discussed. Finally, the book “E-Learning, E-Teaching und E-Assessment in der Hochschullehre” of Jürgen Handke and Anna Maria Schäfer is summarized, which presents a guideline for realizing quality and capacity improvements as well as reduction of efforts within a complex e-education system.

The design of e-learning environments is addressed in two dissertations and a project report: Christian Lehr presents in his dissertation “Web 2.0 in der universitären Lehre - Ein Handlungsrahmen für die Gestaltung technologiegestützter Lernszenarien” a framework for the design of technology-supported learning scenarios. Alfred Klampfer shows in his dissertation „E-Portfolios als Instrument zur Professionalisierung in der Lehrer- und Lehrerinnenausbildung“ how e-portfolios can be used to professionalize the education of teachers. Finally, the project report “A Simple Computer Game for Learning Mathematics” by Abejide Olu Ade-Ibijola, Adebayo Olusola Adetunmbi and Boniface Kayode Alese shows the design and implementation of a simple PC math game that teaches rudimentary topics in mathematics.

In the area of technology development, mobile learning and intelligent, adaptive systems are looked at close in this issue. In their article “Mobile Learning – Bringt das auch was?” Regina Parzl and Maria Bannert provide an overview on Mobile Learning from an educational perspective. It discusses terminology problems present in this interdisciplinary field, introduces relevant didactical models and theories, and presents a framework used to situate current research and to identify open issues. The book “Intelligent and Adaptive Educational-Learning Systems” of Alejandro Peña-Ayala is summarized, which deals in four parts with the modeling, presentation of content, use of virtual environments, and concrete applications of this type of system.

Regarding the competencies required by the German labour market, the project report on “IT-KompetenzBarometer” by Frank Bensberg and Daniel Vogel presents interesting results from an analysis of 40.000 job advertisements. The results can be used to better adapt education to the requirements of the labour market. The book „Visual Worlds & Interactive Spaces“ by Regina Franken-Wendelstorf, Elisabeth Lindinger, and Jürgen Sieck points to an interesting work offering deep insight in fundamental theories as well as in best practice applications of information, communication, interaction and visualization in virtual spaces within a specific cultural context. Finally, the project report on the CampusSource Congress at FernUniversität in Hagen on April 25th, 2013, makes available the contributions and presentations concerning Liferay, Lecture2Go, Hochschulapps, OERs-MOOCs, Open IDM, e-Identity, and the CampusSource White Paper Award.

Let me conclude this editorial with expressing my deepest gratitude to Bernd Krämer, who served as editor-in-chief from the beginning. I am glad, that Bernd continues to support eleed as a member of the editorial board. I am happy to announce that eleed will undergo a major renovation over the next two years regarding both, its user interface and appearance as well as the functionality provided to the community. We expect to make an improved web presence available in 2014, the 10th anniversary of eleed, and we hope to receive your feedback to better serve our readership.

Joerg M. Haake
Editor-in-Chief, eleed